Tomb Raider: Underworld

0
TRU1

Potápění si užijete v Underworld víc než dost. Navzdory tomuto obrázku je nicméně lepší v těchto pasážích používat harpunu než pistole.

Když vyšel po předání licence na vývoj série Tomb Raider studiu Crystal Dynamics Tomb Raider: Legend, začala tím také nová série Lařiných dobrodružství. Ovšem ke zklamání mnohých, hra byla po příběhové stránce pouhou neuzavřenou ochutnávkou. O rok později, v roce 2007, byl příběh rozšířen, ale nikoliv o pokračování, nýbrž o prequel – remake prvního dílu série s podnázvem Anniversary. Ten sice ukotvil příběh Legend pevně na místě, ale pořád mu chybělo zakončení. To konečně přišlo až v roce 2008 v podobě Tomb Raider: Underworld, který se stal mimo jiné prvním dílem série Tomb Raider, který vyšel na Playstation 3.

TRU2

První větší překážka. Drobná rada: Konvenční zbraně tu nepomohou…

Ostatně co se týče platforem, tak obecně tento díl dost vynikl – vyšel postupně na Wii, X360, PS2, PS3, Nintendo DS, Nokia N-Gage, Mac OS X, mobilní telefony a samozřejmě i PC. Ovšem bohužel s výjimkou PC, PS3 a X360, kde jediné větší technické chyby byly tytéž, jež měly už předchozí díly – tedy nějaké ty problémy s kamerou a občas divoký soubojový systém – se zbytek verzí moc nepovedl a silně u kritiků i fanoušků propadl. Graficky nelépe vypadající verze je potom samozřejmě ta na hardwarově nejpokročilejším PC, pokud tedy máte dost silný počítač, abyste mohli spustit hru na plné detaily.

TRU3

Akce si opět užijete víc než dost

Vzhledem k tomu, že je Underworld přímé pokračování Legend, je celkem očekávatelné, že na sebe hry z hlediska příběhu navazují. S výjimkou krátkého úvodu, sloužícího hlavně jako trénink, je navázání až takové, že se pravděpodobně spousta hráčů, kteří nehráli Legend, bude cítit ve hře dosti ztracená. Aspoň tedy pokud je pro ně příběh důležitou součástí hry. Každou chvíli totiž v rozhovoru někdo udělá narážku na minulé události z tohoto dílu, spousta postav z Legend se v Underworld pohybuje bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení jejich pozadí a spousta událostí vám bez jejich znalosti následně nebude úplně dávat smysl. Budete muset prostě akceptovat, že některé postavy se prostě nesnášejí bez toho, aby bylo řečeno proč, a některé dějové zvraty vám budou prostě unikat. Na druhou stranu, znalost Anniversary je spíše bonus. S jeho znalostí vám sice některé drobnosti děje budou dávat také větší smysl, ale ty části, kterých se to týká, jsou na rozdíl od těch z Legend snadno pochopitelné i přímo v průběhu hry, aniž by bylo nutné znát větší podrobnosti. Rozhodně proto doporučuji si Legend před Underworld zahrát. Zvláště vzhledem k jeho relativní snadnosti a krátké hrací době by to pro většinu hráčů neměl být problém. Ostatně v tomto ohledu se Underworld o něco oproti svému předchůdci zlepšil. Díky opravdu velkým lokacím, ve kterých se značná část hry odehrává, se jeho hrací doba pohybuje místo krátkých šesti hodin Legend spíše kolem jedenácti, a pokud člověk hru nezná, a není ani zvyklý na herní styl Tomb Raiderů, tak může díky častému vracení se při snaze o řešení jednotlivých hádanek snadno překročit i dvacet.

TRU5

Při svých cestách podsvětím se opět podíváte všude možně.

Na rozdíl od Anniversary, které ve srovnání s Legend nenabídly naprosto nic nového, a vlastně i s Legend samotnými, se tentokrát docela Crystal Dynamics vyřádil na nových herních elementech. Lara umí nově mířit na dva nepřátele najednou, používat aktivní sonar, její zachytávací hák byl výrazně vylepšen, takže umí mnohem lépe fungovat nejen coby přenosné přehupovací lano, ale slouží i k přetahování či přitahování jak různých věcí k Laře, tak Lary k nim, včetně možnosti šplhat ze země nahoru na plošiny. A především do hry nově přibyla vlastnost, která má asi vůbec největší dopad na možné akrobatické kousky Lary v historii série – a to možnost volného lezení po stěnách. Každá stěna, která má na sobě úchyty, může být nyní Larou využita ke šplhání, včetně možnosti volně z nich a na ně přeskakovat, jak je třeba. Můžete si tak v některých případech najít i vlastní cestu na vrchol, který potřebujete slézt, a hra už není v tomto směru až natolik lineární, jak bývala dříve. Linearita je ostatně obecně něco, co Tomb Raider: Underworld výrazně opustil ve srovnání se staršími díly. I spousta hádanek se už nyní nemusí řešit v přesně daném pořadí, ale můžete si sami vybrat, jestli chcete dělat nejdříve tu nebo onu, a to nejen mezi dvouma nebo třema, ale občas i mezi pěti najednou. Stejně tak to, že se musíte někam vyšplhat po laně, neznamená, že máte k dispozici pouze jedno lano. Jsou to všechno samozřejmě maličkosti, ale dává to hře další rozměr, a především jí to dodává značnou hloubku a určitý nádech realismu. A to přes to, že příběh samotný je čirá fantasie. Samozřejmě, zdaleka ne všude máte skutečně na výběr z několika cest. Pořád najdete spoustu míst, kde se prostě více než jednou cestou vydat nemůžete. Ale i tak je jich dost, aby to bylo znát.

TRU7

Ani Lařin domov tentokrát nezůstane ušetřen.

Toto všechno samozřejmě výrazně dodává hře na atmosféře, která je jinak na to, co jsme u série Tomb Raider zvyklí, dosti ponurá. Ale vesměs to odpovídá názvu dílu a jeho celkovému tématu, tedy podsvětí. Přestože ani tentokrát netráví Lara všechen svůj čas uvnitř ponurých hrobek jako ve starých dílech, všechny části Tomb Raider: Underworld se zabývají různými druhy mytologických podsvětí. Lara jich bude muset projít postupně několik v různých částech světa, aby dala dohromady mytologický artefakt a (opět) zabránila zkáze světa. Obzvláště pro ty, co už mají za sebou Legend, bude v tomto směru Underworld i částečným zklamáním, protože působí, jako by autorům trochu selhala fantazie. Prakticky kopíruje obecný styl, jakým je vystavěno právě Legend, včetně získání mocného artefaktu na konci. A to tentokrát dost včas, abyste s ním stihli projít i pár posledních levelů, což je dle mého osobního názoru trochu chyba. Někomu to ale samozřejmě může vyhovovat; artefakt je ale dle mého názoru až příliš silný, a tak dělá poslední části hry, než dojde na samotný souboj s posledním bosem, trochu nudné. Tedy aspoň co se týká akčních částí, kterých je tam víc než dost. Alespoň nějakou snahu by v nich totiž člověk dle mého názoru vyvíjet měl, jinak z nich moc nemá. Nicméně každé z jednotlivých podsvětí, které Lara navštíví, je unikátní a výborně zpracované, nabízející osobité typy hádanek a jejich řešení. Přestože je většina jejich prostředí rozšířenou a upravenou verzí těch, které bylo možné vidět v Legend a případně Anniversary, takže by se dalo říct, že v nich není nic moc nového, specifický temný ráz celé hry jim dodává nový tón, jež předchozí hry neměly. I v Tomb Raider: Underworld se několikrát projedete na motorce jako v Legend, ale tentokrát nečekejte vybíjecí závody; spíše náročnou navigaci nepřátelským prostředím, což je také zajímavá alternativa.

TRU12

Jedno je jisté. Lara insektofobií netrpí.

Graficky si Lara rozhodně oproti předchozím dílům polepšila, což se dalo čekat, vzhledem k času, který uplynul od vydání starších her. Na rozdíl od Legend a Anniversary, které jely na stejném grafickém enginu, kvůli Underworld vytvořil Crystal Dynamics nový, a na hře je to znát. Ostatně vylepšená verze stejného grafického enginu byla použita i pro pozdější Tomb Raider (2013) a Deus Ex: Human Revolution. Přestože s těmi se samozřejmě graficky Underworld srovnávat nemůže, vzhledem k tomu, že je přece jen o pár let starší než obě jmenované hry, tak pořád i na dnešní standarty nevypadá špatně. V této hře byla také poprvé pro pohyb Lary použita technologie Motion Capture, tedy nasnímání pohybu živých herců a jejich převedení do hry. Technologie byla sice použita v mnohem omezenější míře než v pozdějším Tomb Raider (2013), kde byl doslova každý sebemenší pohyb Lary nahrán nejdříve ve studiu naživo a nasnímán, ale i tak se zde Lara poprvé hýbe jako živý člověk, a nikoliv jako počítačová postava, což je obzvláště znát třeba při lezení na stěnu nebo plavání, kdy je každý její jednotlivý pohyb krásně plynulý a přirozený.

TRU11

I na souboje zblízka často dojde.

Ačkoliv si ale Lara polepšila v grafice, ve zvuku se to o ní bohužel úplně říci nedá. Ne, že by měla zvukové efekty špatné, nebo třeba horší, než tomu bylo v předchozích dílech od Crystal Dynamics, ale přijde mi, jako by veškerá snaha studia šla do ostatních částí hry a zvukovou část prostě nechali být. Samozřejmě, zvuk Tomb Raidera nebyl nikdy na svou dobu vysloveně nekvalitní, stejně tak Keeley Hawes, která namluvila Laru pro Legend, Anniversary i Underworld si udržuje určitou standardní úroveň dabingu, která se opět nijak nezměnila, ale co bylo dobré v předchozích dvou dílech, to by se mělo přece jen po více než dvou letech nějak zlepšit. Obecně působí v Underworld namluvené scény mnohem méně živě než třeba v Legend nebo v Anniversary. Řekl bych ovšem, že hlavním důvodem bude právě onen nedostatek jakéhokoliv zlepšení, než zhoršení kvality samotného zvuku oproti starším dílům. Přece jen starší díly vypadaly graficky hůře, Lara sama toho v nich uměla méně, a tak ve srovnání s její současnou mnohem větší živostí ve hře působí namluvení scén i bohatost zvuků na pozadí světa více staticky. Na dnešní dobu už jsme si také přece jen i jako hráči zvykli na mnohem lepší výkony z jiných her. I tak je celkový dojem z této oblasti hry pořád v průměru. Jen mi přijde škoda, že tím trochu snižuje jinak nadprůměrné hodnocení v ostatních částech hry.

TRU8

Motorka Laru věrně následuje i do těch nejtemnějších hlubin podsvětí.

Tomb Raider: Underworld je tedy rozhodně nadprůměrnou hrou, která sice má své chyby, ale zároveň znamená i velký pokrok co se týče dalšího vývoje série. Přináší leccos nového, na čem lze budovat do budoucna, ať už jde o nové zajímavé pohyby, nebo využití technologie Motion Capture. V jeho slabších stránkách je ale zároveň znát určité varování, že by se snadno mohlo stát, že série zatvrdne ve vyjetých kolejích a její kvalita následně rychle poklesne. Také je potřeba dávat dobrý pozor na to, na jakou platformu si ho člověk chce pořídit, protože valná většina jeho portů má kvůli velkému množství technických chyb dosti pochybnou kvalitu.

83% Výborná

Tomb Raider: Underworld je dokončením první trilogie ze série Tomb Raider od Crystal Dynamics. Přestože v něm přetrvávají některé chyby z minulých dílů, a v některých aspektech hry se začíná projevovat určitá únava a nutnost budoucí změny stylu, jde pořád o vynikajícho představitele série Tomb Raider. Předchozí znalost Legend je pro jeho hraní ovšem výrazně doporučena.

  • Příběh 75 %
  • Hratelnost 88 %
  • Atmosféra 85 %
  • Grafika 85 %
  • Zvuk 80 %
  • Uživatelské hodnocení: (2 hlasů) 82 %
Sdílet

Napsat komentář